SİGORTA ACENTELERİNE MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİ GELİŞTİRMELERİ İÇİN 7 ÖNERİ

Yaşamış olduğum saha deneyimleri ve gözlemlerim sonucunda, sigorta acentelerinin sahipleri ve yöneticilerine, müşterileriyle ilişkilerini geliştirmek ve yeni müşteriler bularak büyüyebilmeleri için 7  öneri hazırladım.

  1. Önemli müşteri tanımını yapın: Büyük prim ödeyen, ortalama prim ödediği halde yüksek gelir elde edilen, gelişme potansiyeli olan, vb. kriterlere göre önem sıranızı belirleyin. Buna göre zamanınızı ve enerjinizi kimlerle yoğun harcayacağınızı planlayın.
  2. Hedeflerinize uygun planlar oluşturun: Önemli müşterilerle sürekli çalışabilmek için müşteri özelinde belirlediğiniz planlara göre hareket edin. Mevcut müşterilerdeki portföyünüzü geliştirebilmek için çeşitli fırsatlar yaratın (sigorta eğitimleri, çapraz satış, vs.). Ne tür yeni müşterileri hedeflediğinizi belirleyin ve buna göre çalışmalar yapın.
  3. Yapınıza ve hedeflerinize uygun paydaşlarla çalışın: Yapınıza ve hedeflerinize uygun sigorta şirketi ve/veya brokerlarla çalışın. Mevcut ve potansiyel müşterilerinizle çalışmalarınızda fiyat odaklı değil farklılığınızı hissettirmek üzerine bir strateji oluşturun. Tabii ki fiyatlarınızın da piyasa gerçekleriyle uyumlu olmasına dikkat edin.
  4. Bir sektör yada meslek grubu üzerinde uzmanlaşın: Örneğin tekstil, inşaat, ithalat-ihracat yada avukatlar, mimarlar, diş hekimleri, vb. gibi. Böylece müşteri ziyaretleriniz çok daha etkili olacaktır. Ayrıca uzmanlaştığınız konularda yeni teminat gereksinimlerini bularak özel ürünler geliştirebilirsiniz.
  5. Günlük standart işlerinizi olabildiğince devredin: Web sitenizi müşterilerinizin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde düzenleyin. Bazı hizmetleri buradan vermeye başlayın. Müşterilerinizi web sitenizi kullanmaya teşvik edin. Ofis içi rutin operasyonlarınızda bilişim teknolojilerinden daha fazla yararlanın. Böylece kendinizde ve çalışanlarınızda ciddi zaman tasarrufları elde edersiniz.
  6. Çevrenizi genişletin: Bir sigorta aracısı, bulunmadığı ortamlarda sigorta konusu geçtiğinde akla gelen kişi olmalıdır. Sadece hizmetlerinizle ve müşteri ziyaretleriyle bu sonuca ulaşamazsınız. Sosyal medyayı ihmal etmeyin etkin olarak kullanın. Çeşitli faaliyetlere, etkinliklere, sosyal sorumluluk projelerine, vb. konulara mutlaka zaman ayırın. Bu şekilde yeni insanlarla tanışır mevcut tanıdıklarınıza da kendinizi hatırlatırsınız.
  7. Eski müşterilerinizi ödüllendirin: Sizinle belirli bir süreyi geride bırakmış olan müşterilerinize uzun süreli birlikteliğinizin farkını hissettirin. Bu aksiyonlar portföyünüzü korumaya yardımcı oluyorken bu kişilerin çevresinde de adınızın duyulmasını sağlar.

Yapacağınız değişiklikleri sistemli olarak yaparak kayıt altına alın. Böylece ilerlemenizi ölçümleyebilirsiniz.  Çalışmalarımızı farklılaştırırsak elde edeceğimiz sonuçlar bizi mutlaka farklı yerlere taşıyacaktır.

 

Rıza OYGUR

Temmuz 2019

TÜRK SİGORTA SEKTÖRÜNDE DİJİTALLEŞME ÇALIŞANLAR İÇİN FIRSAT MI? TEHDİT Mİ?

Dijitalleşme ile büyük hızla gelişen uygarlık, iş ve özel hayatımızı her geçen gün daha da kolaylaştırıyor ve farklılaştırıyor. Sigorta sektörü de yaşanan gelişmelerden payına düşeni alıyor. Yakın geçmişe kadar manuel olarak yapılan pek çok çalışma, bilişim teknolojileri ile daha hızlı ve verimli hale geldi ve gelişme sürüyor.

Bu süreçler yaşanıyorken sigorta şirketlerinde büyüme ve istihdam trendi acaba nasıl gidiyor? TSB ve T.C Hazine verilerine göre oluşturulan aşağıdaki tabloya bir bakalım;

HAYATDIŞI SİGORTA ŞİRKETLERİ 2017 2013 DEĞİŞİM
Çalışan sayısı* 8.264 8.358 -1%
Toplam Primx1.000.000 TL 39.710 20.834 91%
Poliçe adet (Toplam) x1000 62.619 52.002 20%
Poliçe adet (Trafik) x1000 16.644 14.390 16%
Poliçe adet (Trafik hariç) x1000 45.975 37.612 22%

Kaynak TSB, T.C.HAZİNE*

HAYAT ŞİRKETLERİ PRİM VE POLİÇE ADETLERİ HARİÇTİR.

 

Hayat dışı faaliyet gösteren; 2013 te bulunup bugün faal olmayan ve 2013 ten sonra kurulan şirketleri çıkarttığımızda ise tablo;

2013 TE DE FAAL OLAN 28 HAYATDIŞI ŞİRKETİN 2017 VERİLERİ KARŞILAŞTIRMASI 2017 2013 DEĞİŞİM
Çalışan sayısı 7.708 7.380 4%
Toplam Primx1.000.000 TL 35.039 18.536 89%
Poliçe adet (Toplam) x1000 48.421 42.919 13%
Poliçe adet (Trafik) x1000 13.289 12.858 3%
Poliçe adet (Trafik hariç) x1000 35.132 30.061 17%

Kaynak; TSB, T.C. HAZİNE

2013 verilerinde Allianz Sigorta, Yapı Kredi + Allıanz olarak dahil edilmiştir.

Ak Sigorta 2017 çalışan sayıları bulunmadığından değerlendirme de yer almamıştır.

2013 – 2017 isim değişiklikleri; Aviva – Unico, Demir – Turkland, AIG – Gulf olarak değerlendirilmiştir.

 

şeklinde gerçekleşmiş durumda. Sektör genelinde 2013 te faal olduğu halde 2017 de faaliyeti sonlamış şirketlerin etkisi, dijitalleşme, şirketlerin bazı hizmetleri bünyelerinden çıkarıp dışarıdan almaya başlamaları, 2013 yılından sonra kurulan şirketlerin istihdam politikaları, vb. nedenlerle sayısal bir azalma ortaya çıkıyor.

Yapay zeka ile daha etkin ve hızlı çalışacak çağrı merkezleri ve hasar dosya incelemeleri, gereksinimlere göre poliçelerin dijital yollarla daha çabuk oluşturulması, dijital satış kanalları, vb. unsurlar ile sigortacılık daha da yaygınlaşarak büyüyecektir. Bu süreçleri sadece operasyonel ilerleme olarak düşünmemeliyiz. Bununla birlikte yönetsel alışkanlık ve yaklaşımların da bu süreçlere uygun hale gelmesi kaçınılmazdır.

Sigorta sektöründe bu yenilikleri düşünen, yapan, uygulayan ve geliştiren kişilerin önemi ve gerekliliği daha fazla hissedilmeye başlanacaktır. Yakın bir gelecekte şirketler genelinde kadro sayılarında azalma eğilimi sürecek, nitelikli kadro ihtiyacı ise artacaktır.

Gelişme ve ilerlemeyi sadece kurumlar bazında düşünmemek gerekir. Gelecekte kariyerine devam etmek isteyen tüm bireyler kişisel ve teknik bilgilerini arttırmak için sürekli çaba göstermelidirler.

Sonuçta kendini geliştiren ilerlemeyi uygun şekilde yakalayan tüm kişi ve kuruluşlar için yaşanan ve yaşanacak olan dijital gelişmeler çok daha büyük kazanım fırsatları yaratacaktır.

 

Rıza OYGUR

Aralık 2018

SİGORTA ŞİRKETLERİ VE ARACILARININ ORTAK HEDEFİ KARLI BÜYÜMEK

Tüm sektörler ve işletmeler için değişmeyen ana hedef; sürdürülebilir karlı şekilde büyümek. Bir ticari işletmenin yaşayabilmesi için kar etmesi değişen ve gelişen piyasa koşullarına göre varlığını sürdürebilmesi içinde büyümesi gerekiyor. Bütün bu performans sürdürülebilir hale geldiğinde ise işletme ve paydaşları da bu sürekli artan gelir ve hacimden kendilerine düşeni kazanıyorlar

Üretimi artan fabrikaların tedarikçileri, yeni yatırımlar yapan inşaatçıların taşeronları, büyüyen sigorta şirketlerinin aracıları da bu süreçlerin paydaşları olarak düşünülebilir. İyi performansın sonuçlarından işletmeler ve paydaşları yeni kazançlar elde edeceklerse bu ortak amaç için mücadeleyi birlikte yapmaları daha etkili olacaktır.

Sürdürülebilir karlı büyümeyi yakalayan sigorta şirketlerinin aracıları da şirketle beraber büyüyecek, yeni müşteriler kazanacak, iyi hizmet alacak, yenilemelerini kaçırmayacak, etkili kampanya ve ilave komisyon olanaklarıyla karşılaşacak ve sonuç olarak kazançları artacaktır.

Aracıların çalıştıkları sigorta şirketlerine en önemli katkısı doğru ve yönlendirici geri bildirimleridir. Toplanan geri bildirimlerin de sigorta şirketleri tarafından değerlendirilerek uygulanabilir olanların hızla hayata geçirilmesi gerekmektedir. Gerekli çalışma tamamlandıktan sonra yeniliğin tutundurulma çalışmalarını şirket aracılarla birlikte yaptığı takdirde beklentiler daha kolay karşılanacaktır.

Bazı durumlarda şirketler karlılık için büyümeyi göz ardı edilebilmektedir. Burada eski duayen sigortacıların “büyüyemezseniz sağlıklı şekilde yok olursunuz” söylemini hatırlamakta fayda vardır.

Büyüme aksiyonları genelde mevcut piyasa payını arttırmak için yapılmaktadır. En yaygın olanları; düşürülen fiyatlar, esnetilen risk kabul kriterleridir. Bunun sonucunda üretimde artışlar yakalansa da orta ve uzun vade de yaratacağı etkileri çok dikkatli analiz etmek gereklidir. Yazının başında da söylediğimiz gibi “bir ticari işletmenin yaşayabilmesi için temel kural kar edebilmesidir”.

Toplumsal ve teknolojik ilerlemelerle çeşitlenen sigorta gereksinimleri, yeni satış kanallarının oluşması, bilişim uygulamalarıyla hızlı ve efektif hale gelen operasyonel süreçler, artan sigorta bilinci, vb. pek çok unsur karlı büyüyebilmekle ilgili fırsatlar olarak karşımıza çıkmaktadır.

 

Günümüzde de tıpkı geçmişte olduğu gibi yeni keşifler ve buluşlar öncelikle bunu gerçekleştiren kişi ve toplumlara büyük kazanımlar sağlamaktadır. Sigorta sektöründe de; yeni yöntem, ürün, satış stratejileri vb yenilikleri bulan, etkin şekilde uygulayan tüm işletmeler kazançlarını arttırmaktadır. Son zamanlarda ülkemizde de başlayan yurtdışında daha yaygın olan siber risklere karşı sigortalar, yine ülkemizde hızla yaygınlaşan kefalet sigortaları yeni ürünlerin yarattığı yeni kazanç sahaları olarak karşımıza çıkmaktadır.

Market, ürün ve işleyişle ilgili yenilikleri başlangıç aşamasından itibaren şirketler paydaşlarıyla birlikte yürütürse planlanan kazanımlara daha kolay ulaşılabilecektir. Sonuçta mevcut durumumuzu hissedilir şekilde değiştirmek istiyorsak hayatımıza mutlaka yeni bir şeyler katmalıyız. Albert Einstein in şu ünlü sözünde belirttiği gibi  “aynı şeyleri tekrar tekrar yaparak farklı sonuçlar beklemeyiniz”

 

Rıza OYGUR

Kasım 2018

SİGORTA SEKTÖRÜNDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM

Son yıllarda yoğun olarak konuşulan konuların başında “dijitalleşme” geliyor. Nedir bu dijitalleşme? Dijitalleşmeyi “manuel yada entegre olmayan veri ve yöntemlerle yapılan işlerin bilgisayar ortamında konsolide edilerek daha verimli ve kolay ulaşılır hale getirilmesidir” şeklinde özetleyebiliriz.
Sigorta sektörü de operasyonel maliyetlerini düşürmek, yeni müşteriler kazanmak, hızlı ve etkin hizmet vermek için dijitalleşme çalışmalarına daha da ağırlık verdi. Dolayısıyla hızlı bir değişim süreci yaşanmaya başlandı. Bu süreçlerde, değişimlerin getireceği kazanımlarla yaratabileceği sorunları çok daha dikkatli analiz etmek gerekiyor.
Dijital dünyada yeni projelerin verimliliği ve uygunluğu kadar gerçekleştirilme hızı da çok önemlidir. Sigorta sektörünün konservatif yapısı ve yasal zorunlulukları nedeniyle bazı projelerin tamamlanması çok uzun sürebiliyor. Bu durumda yenilikler beklentileri karşılayamadığı gibi kimi zaman da kullanılmadan eskiyor.
Dijitalleşme çalışmalarını iki türlü düşünebiliriz.
1-Şirketlerin kendi iç işleyişlerindeki operasyon ve süreçlerin sadeleşerek hızlanması için:
Sigorta aracıları; müşteri cari hesap programları, tek girişle birden fazla şirketten teklif hazırlayan programlar, çalıştıkları her sigorta şirketinin ayrı poliçe düzenleme-raporlama-çapraz satış-vs. ekranları, diğer destek programları, vb. pek çok farklı uygulamayla çalışıyorlar
Sigorta şirketlerinde de branşa göre farklı poliçe ekranları, raporlama ekranları, kampanya takip modülleri, tahsilat ekranları vs. ile ekran ve program yoğunluğu yaşanıyor.
Bu durumda süreçlerin, proseslerin, ekranların ve programların verimlilik-gereklilik analizi ve buna bağlı olarak sadeleştirilmesi ve dijitalleşmesi daha da önem kazanıyor. Doğru tercih ve uygulamalar şirketleri hızla ileriye taşıyorken yanlışlıklar ise bulunulan durumu geriye götürebiliyor.
2- Şirketlerin müşterilerine daha iyi hizmet vermesi, yeni müşteri bulmaları gibi dışa dönük faaliyetler için:
Bireysel müşteriler için; kişiye özel değerlendirme ve fiyatlamalar yapacak, yeni ürün ve hizmet önerileri verecek, hasarda anlık destek sağlayacak, vb. dijital uygulamalar yaygınlaşmalıdır.
Sigorta şirketlerinin bu ihtiyaçlara uygun ürün ve uygulamalar geliştirmeleri, aracılarında şirketlere mevcut ya da potansiyel müşterilere göre ürün ve uygulama önerilerinde bulunmaları, şirketlerin ve aracıların süreçleri beraberce tamamlayarak uygulamaya geçmeleri her iki tarafında kazancını arttıracaktır.
Bu arada sigorta şirketleri müşteri tanımında çok hassas olmalıdırlar. Temmuz 2018 sonu itibarıyla sigorta prim üretiminin %92,4 ünü aracılar gerçekleştirmiştir. Dolayısıyla şirketlerin, çalıştığı aracıları iç müşteri olarak değerlendirmesi de oldukça önemlidir.
Sigorta aracıları dijitalleşme süreçlerine daha temkinli yaklaşım göstermektedirler. Bugün hala bir kısım acente de web sitesi bulunmamakta mevcut sitelerin çoğunda da sadece ürün ve acente tanıtımı yapılmaktadır.
Ülkemizde 2017 yılı dijital ticaret hacmi 2016 yılına göre %37 büyümeyle 42 milyar TL yı geçmiştir*.
Türkiye nüfusunun %60 dan fazlası internet kullanmakta ve bu oran her geçen gün artmaktadır. Dolayısıyla gelecekte varlığını sürdürmek isteyen tüm işletmeler dijital dünyada bir yer edinmelidirler.
Mevcut müşterilere daha iyi hizmet vermek, yeni ürünler satabilmek, yeni müşteriler bulabilmek için aracılarda dijital uygulamaları etkin kullanmalıdır. Özellikle çoklu çalışan aracıların şirket çeşitliliği, müşterilerine en uygun ürünü ve hizmeti bulma şanslarını yükseltmektedir.
Aracıların saha bilgisi ve deneyimi, sigorta şirketlerinin mali güçleri ve kurumsal yapılarının doğru sentezi dijital platformlara entegre edildiğinde alınacak sonuçlar tüm paydaşları memnun edecek ve sigorta sektörüne farklı bir dinamizm kazandıracaktır.
Bu sentezden müşterilerde ihtiyaçlarına uygun, daha efektif poliçe ve hizmetlere hızlı şekilde ulaşarak her bakımdan kazançlı çıkacaklardır.

RIZA OYGUR
Ekim 2018

*TÜBİSAD