DİJİTAL DÖNÜŞÜM İÇİN SİGORTA ACENTELERİNE ÖNERİLER – 1
Son yılların yükselen trendi dijitalleşme tüm sektörlerdeki işletmelerin yapılarını değiştirmekte, düşük maliyetli ve daha verimli sistemler oluşturulmasına büyük katkılar sağlamaktadır. Pandemi bu süreci daha da hızlandırmıştır.
Sigorta sektöründe ise şirketlerin pek çoğu kullandıkları programları sürekli olarak iyileştirip geliştirmektedirler. Bu çalışmalar için ciddi bütçeler ayırmakta, gereğinde iş modellerinde radikal değişikliklerde yapmaktadırlar.
Sigorta aracılarında ise; maliyet, mevcut yapıların yeterli görülmesi, değişim süreçlerinin yaratabileceği sorunlar, vb. nedenlerle dijitalleşme daha yavaş ilerlemektedir.
Bu gün büyüklüğü ve yapısı ne olursa olsun bütün acentelerin kullandığı çeşitli destek programları vardır. Ancak kullanılan programların büyük kısmı eski teknolojiye sahip ve günümüz ihtiyaçlarının gerisinde kalmıştır.
Sürekli gündemde olan web tabanlı programlar, dijitalleşme, otomasyon, yapay zeka uygulamaları, vb. konular acenteler topluluğunun ilgisini çekse de büyük çoğunluk mevcut yapılarını yeterli buldukları için süreçleri genelde dışardan izlemektedirler.
Ancak gelecekle ilgili planları olan acente sahiplerinin artık değişim odaklı yenilikler yapmaları kaçınılmazdır. Bunun en önemli basamağı da dijitalleşmedir. Dijitalleşme yapısal bir gelişme ve ilerlemeyi sağlamak için gerekli en önemli unsurlardan biridir. Bu süreçlere başlamayı düşünenler için çalışmalarına katkı sağlayabilecek bazı önerileri aşağıda bulabilirsiniz.
- Bir değişim süreci başlayacaksa beklentiler ve hedefleri baştan net olarak belirlemek gerekir. Yapı ve işleyişte bir iyileştirme ve gelişme olmayacaksa dijitalleşme tek başına hissedilir farklılık yaratmayabilir. (yeni program alınıp eski çalışma sistemi devam edecekse değişimin faydası düşük olacaktır)
- Belirlenmiş hedefler doğrultusunda acente, iş yapma biçimlerinde ne tür değişiklikler olması gerektiğini tespit etmelidir. Yapılacak işleyiş değişikliklerini uygulamak için ne tür bir dijital dönüşüm gerekeceği ise daha sonra belirlenmelidir. (yenileme bildirimlerinin otomatik yapılması planlanıyorsa buna göre bir program alınmalıdır, vb.)
- Böyle bir sürece girecek acente detaylı bir maliyet analizi yaparak gerekli bütçeyi oluşturmalıdır. Çok iyi özelliklerde yeni bir program satın aldıktan sonra ofisteki eski bilgisayarlarda kullanmanız zordur. Maliyet hesabı yapılıyorken işletim-donanım masrafları da mutlaka dikkate alınmalıdır.
- Çalışanları değişim sürecine hazırlamak gereklidir. Yenilik ve iyileştirmeler sonucunda işlerini kaybetme riski gören çalışanların tepkiselliği doğaldır. Bu durum değişim ve ilerlemenin önündeki önemli engellerden biridir. Yeniliklerin herkesin yararına olacağının sürecin başlangıcında doğru şekilde anlatılması, çalışanları da dönüşüme dahil edecek ve rahat bir süreç yaşanmasına katkı sağlayacaktır.
- Acente sahibinin değişim süreçlerinde karşılaşılabilecek sorunlara karşı sağlam durması şarttır. Çünkü yeni işleyiş başlangıcındaki olası aksamalar nedeniyle çalışanlar ve müşterilerden gelen tepkileri yönetmek ve sorunların hızlıca çözülmesini sağlamak oldukça önemlidir. Acente sahiplerinin günlük işleri arasında bu konu içinde mutlaka zaman ayırmaları gerekecektir.
En önemli nokta ise yeniliğin ve yapılacak değişikliklerin gerekliliğine inanarak karar verilmesidir. Bu karar net bir şekilde verildikten sonra gerekli bütçe ve kaynak daha efektif oluşturulacak, olası sorun ve sıkıntılarda daha rahat aşılacaktır.
Peki bu gelişme ve ilerlemeleri yapmak için bu uğraş ve maliyetlere katlanmak neden gereklidir?
Rıza OYGUR
Aralık 2020



