SİGORTA ARACILARINDA ÇALIŞAN SAYILARI AZALIYOR TOPLAM MALİYETLER ARTIYOR – 2
10.000 ₺ lık prim üretiminin aracılara maliyeti 2018 yılında 2014’e göre %17,3 düşmüş görünse de 2016 dan itibaren yaşanan maliyet artışları hissedilmeye başlanmıştır. Acente ve brokerlerdeki maliyet ve çalışan sayılarındaki değişimleri, maliyet ve primlerdeki artışların ne durumda olduğunu incelemeye devam edelim.

TÜİK
Acenteler + brokerler
Ücretli çalışan sayılarında 2014 – 2016 arasında sert bir düşme yaşanmıştır. 2016 – 2018 döneminde ücretli çalışan sayıları yeniden artış trendine girse de 2014 / 2015 yıllarının hala gerisindedir. Aracı sayıları bu dönemde neredeyse aynı kalmış diğer çalışan sayıları da %10 artmıştır.
Buna göre 2014 – 2018 arası toplam çalışan (ücretli + diğer) sayıları:

Acenteler + brokerler
50 binden fazla kişinin çalıştığı bu büyük topluluk Türk sigorta pazarındaki prim üretiminin 2018 yılında %67 sini (toplam 54,6 milyar TL, acenteler + brokerler 36,4 milyar TL) gerçekleştirmiştir. 2014 – 2018 yılları arasında aracıların (acente + broker) prim üretimleri ve toplam maliyetlerinin karşılaştırmasını yapacak olursak;
| YILLAR | PRİM* | TOPLAM MALİYET* | MALİYET/PRİM |
| 2014 | 18.130.486 | 2.105.782 | 11,6% |
| 2015 | 21.772.401 | 2.236.006 | 10,3% |
| 2016 | 29.042.196 | 2.211.615 | 7,6% |
| 2017 | 30.883.971 | 2.544.903 | 8,2% |
| 2018 | 36.408.601 | 3.494.919 | 9,6% |
TÜİK, TSB
* x1000
Acenteler + brokerler
Artan personel ve satışçı maliyetleri, iş paylaşım nedeniyle ödenen komisyonlar, genel giderlerdeki yükselmeler sonucunda toplam maliyet artışları ortaya çıkmıştır.
Primlerin ve maliyetlerin bu dönemdeki artış oranları ise;

*Acenteler + brokerler
Maliyet/Prim oranı 2014 ve 2015 yıllarına göre düşmüş ama 2017 den itibaren acente ve brokerlerin maliyet artışları prim artışlarının 2 katından fazla olarak gerçekleşmiştir. Yazımızın başlangıcında paylaştığımız 10.000 TL lık prim üretiminin yıllara göre maliyet değişimleri oransal olarak iyi görünse de, maliyet artış trendindeki bu durum dikkat çekicidir. Bulunulan nokta ne olursa olsun gidilen yön mevcut durumun geleceğini göstermektedir. Dolayısıyla maliyet artışlarının yönü ve hızı dikkate alındığında aracıların en kısa zamanda maliyet azaltıcı ve gelir arttırıcı ciddi önlemler almaları artık gereklilik haline gelmiştir.
( Önceki yazımızda aracıların yıllık toplam maliyetleri hakkında detay bilgiler paylaşmıştık)
Doğru ve etkili önlemler alan aracılar bu süreçleri başarıyla atlatabilecekler, gelecekte de performanslarını sürdürebileceklerdir. Bu dönemlerde alınacak kararlar ve yapılacak uygulamaların hızı ve doğruluğu her zamankinden çok daha önemlidir.
Temel hedef maliyetleri azaltmak ve gelirleri arttırmaktır. Peki bunun için neler yapmak gerekiyor?
Rıza OYGUR
Mart 2020



